Medverkande Götaland
Patrik Levin koncern-vd, Gekås Ullared
Patrik Levin hade många års erfarenhet från både svensk och dansk dagligvaruhandel när han 2021 tillträdde som koncern-vd för Gekås Ullared. En lågprisdestination i de halländska skogarna som är ett av Sveriges mest välkända varumärken och populäraste besöksmål. Tack vare målmedveten destinationsutveckling lockar Gekås Ullared miljontals besökare från hela landet. Gekås unika upplevelse kombinerar shopping med restauranger, evenemang och boende för alla smaker och plånböcker.
Patrik Levin tar Gekås Ullared till nya höjder genom strategisk affärsutveckling och effektivisering, med en tydlig framtidsvision kombinerad med Gekås historia. Patrik startade sin resa på butiksgolvet och han brinner för att ge medarbetarna förutsättningar att nå sin fulla potential.
På Dagligvarudagen pratar han om ett av sina favoritämnen – Framtidens butik.
Karin Brynell, Vd
Karin Brynell har varit Vd sedan 2014 efter att ha arbetat många år på en rad livsmedelsföretag som till exempel Orkla, Wasabröd, Frödinge och Linas Matkasse. Förutom att leda det dagliga arbetet har hon flera styrelseposter i de bolag som Svensk Dagligvaruhandel är delägare i. Karin strävar efter att Svensk Dagligvaruhandel ska vara tillgängliga för såväl myndigheter, politiker som andra organisationer och upplevas som relevanta, faktabaserade och trovärdiga.
Linda Pimmeshofer, Founder på Change Retail
Efter att ha tillbringat 20 år inom mjukvaruindustrin, anser Linda att tiden aldrig har varit mer spännande och utmanande i skärningspunkten mellan detaljhandel och teknik. Hon spenderar sina dagar med att inspirera till möjligheterna och stödja återförsäljare på förändringsresan. Men också inom start-up- och partnergemenskapen för att hitta nya samarbeten med branschen och tillsammans driva detaljhandeln mot framtiden. Linda följer tesen att digitalisering inte bara handlar om automatisering utan att använda intelligens i varje process, börjande med kundinsikter för att kunna fatta rätt beslut i varje steg av verksamheten och behandla kunden på ett personligt och relevant sätt i varje kontaktpunkt. Det är den enda vägen framåt om man vill vara lönsam och hållbar.
Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje Coop butiker och Stormarknader Ab
Henrik Liljenberg är i grunden kock med lång erfarenhet från både restaurang och dagligvaruhandel. Han kommer närmast från en tjänst som kökschef på Ica Kvantum Liljeholmen. I sin roll som Butikscoach matglädje på Coop Butiker och Stormarknader har Henrik i uppdrag att enligt Coops matmarknadskoncept med fokus på matglädje, kundmöte och inspiration utveckla butikernas arbete med sina manuella punkter som exempelvis delikatessdiskar, måltidslösningar och färdigmatstillverkning. Lyssna på Henrik som tillsammans med andra branschexperter diskuterar restaurang i butik.
Isak Heedman, Uppdragsansvarig Arkitekt SAR/MSA på Semrén & Månsson Arkitekter
Isak Heedman från Semrén & Månsson är arkitekten bakom flera dagligvarubutiker i framkant, bland annat vinnaren av Årets Bygge 2022, ICA Supermarket Sjöbo Väst. Med flera liknande uppdrag på ritbordet utvecklar arkitektkontoret framtidens butiker som präglas av dagsljus, genomtänkta lösningar för cykel och bilparkering samt inte minst viktigt – vackra byggnader som blir både ett tillskott i staden och ett lyft för handlaren.
Med två etableringar i ryggen och en tredje på väg, vill arkitektfirman Semrén & Månsson bort från standardlådorna och satsar mot vad man själva kallar för framtidens livsmedelsbutiker.
Frida Ganshed, Vd på Coop Gotland
Frida är Vd för Coop Gotland och brinner för platsutveckling och butikens roll för platsen. Hon har tidigare arbetat inom besöksnäringen och ser hur samarbete med andra bygger starka varumärken och skapar attraktiva platser. ”Alla butiker har olika förutsättningar och olika betydelse för orten där de finns”.
Tobias Vinblad, Försäljningschef Intrx
Tobias är försäljningschef på Intrx som är inredningsleverantör till detaljhandeln, restaurang och offentlig miljö. Har varit i branschen i 20 år i olika roller och följt och varit med i dagligvarubutikernas utveckling med på nära håll. Lyssna på Tobias som tillsammans med andra branschexperter resonerar runt hur framtidens fysiska matbutik kommer att se ut.
Karin Alm, Doktorand vid Lunds universitet & Universitetsadjunkt Högskolan Kristianstad
Karin är universitetslärare och forskare vid Högskolan Kristianstad, med en Ekon. lic. i företagsekonomi. I sin avhandling belyste hon butikens roll för hållbar konsumtion. Vad är det som driver handlaren i rollen som hållbarhetsambassadör? Karins fortsatta forskningsprojekt görs som doktorand vid Lunds universitet och handlar om butikens marknadsföring av hållbarhet i interaktionen mellan butiken och butikens kunder. Hon har under de senaste 20 åren medverkat i olika projekt med fokus på hållbarhetsfrågor inom dagligvarubranschen. Karin brinner för ett nära samarbete med olika intressenter inom näringsliv och organisationer. Hon är även PRME koordinator vid Fakulteten för ekonomi och jobbar aktivt med att föra fram agendan för hållbar utveckling inom akademin och inom det omgivande samhället i enligt med FN:s globala hållbarhetsmål
Jan Bertoft, Projektledare för Projekt Kärnaffären på Sveriges Konsumenter
Under projektet som Sveriges Konsumenter döpt till ”Kärn-affären” har man efter en dialog med representanter från Ica, Coop, Hemköp och Lidl tagit fram ett förslag på ett mer hållbart kundvarv. I den hypotetiska butiken är ingång och utgång placerade vid samma ställe där man kan gå ett kort kundvarv för att handla nyttiga och hållbart producerade basvaror. Kundvarvet går runt ett torg där man erbjuds inspiration. Från torget finns det flera gångar. Lyssna på Jan som tillsammans med andra branschexperter resonerar runt hur framtidens fysiska matbutiker kommer att se ut.
Marcus Wahlgren, Stormarknadschef, Stora Coop Visby
Markus är en fyrabarnspappa från Gotland som lär bo kvar där livet ut. Han har jobbat 30 år i dagligvarubranschen i alla block från Ica, Axfood till Coop.
Sedan 6 år tillbaka är Markus stormarknadschef på Stora Coop Visby.
Lyssna på Markus som tillsammans med Linda och Jorge resonerar runt AI och AI betydelse för dagligvarubranschen.
Malin Lindgren, Projektledare Nitton93, delägare ICA Supermarket Tollarp & restaurang ICANDERs Tollarp
Malin har en kandidatexamen i gastronomi vid Högskolan Kristianstad och en tidigare bakgrund som kock. Med denna bakgrund öppnade och drev hon restaurang ICANDERs i anslutning till den familjeägda butiken ICA Supermarket Tollarp.
Tillsammans med grundarna av restaurangkonceptet ICANDERs på ICA Sverige projektledde Malin sedan resterande ICANDERsetableringar i landet.
Närmast kommer hon från ICA Sveriges huvudkontor som kampanjchef för landets Maxibutiker.
Nu arbetar Malin som projektledare på Nitton93 med fokus på att skapa inspirerande kundupplevelser i dagligvaruhandeln.
Andreas Furu, CCO på Gordon
Andreas är Chief Commercial Officer för Gordon, som är specialiserat på temperaturkontrollerade leveranser.
Gordon har idag verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt en SaaS-plattform med kunder på den europeiska marknaden.
Bland kunderna finns dagligvaruhandlare, mealkitföretag, livsmedelsproducenter och apotek.
På Dagligvarudagen pratar Andreas om hur man kan uppnå kostnadseffektivitet och förbättra kunderbjudandet inom e-handel med dagligvaror.
Pär Bygdeson, Vd på Livsmedelshandlarna
Pär Bygdeson är sedan 2008 vd på Livsmedelshandlarna, en branschorganisation för den privatägda dagligvaruhandeln. Föreningen arbetar med näringspolitik, och branschgemensamma frågor samt ger ut en medlemstidning och arrangerar studieresor.
Maria M Olsson, Försäljningschef, kassa & post, Ica Kvantum, Stenungsund
Maria arbetar som försäljningschef och säkerhetssamordnare på ICA Kvantum i Stenungsund. Hon brinner för säkerhetsfrågor och är en drivande kraft i att samverka lokalt på orten i dessa frågor.
Förutom 25 års erfarenhet från butik har Maria arbetat inom turistnäringen.