Medverkande Svealand
Karin Brynell, Vd på Svensk Dagligvaruhandel
Karin Brynell har varit Vd sedan 2014 efter att ha arbetat många år på en rad livsmedelsföretag som till exempel Orkla, Wasabröd, Frödinge och Linas Matkasse. Förutom att leda det dagliga arbetet har hon flera styrelseposter i de bolag som Svensk Dagligvaruhandel är delägare i. Karin strävar efter att Svensk Dagligvaruhandel ska vara tillgängliga för såväl myndigheter, politiker som andra organisationer och upplevas som relevanta, faktabaserade och trovärdiga.
Isak Heedman, Uppdragsansvarig Arkitekt SAR/MSA på Semrén & Månsson Arkitekter
Isak Heedman från Semrén & Månsson är arkitekten bakom flera dagligvarubutiker i framkant, bland annat vinnaren av Årets Bygge 2022, ICA Supermarket Sjöbo Väst. Med flera liknande uppdrag på ritbordet utvecklar arkitektkontoret framtidens butiker som präglas av dagsljus, genomtänkta lösningar för cykel och bilparkering samt inte minst viktigt – vackra byggnader som blir både ett tillskott i staden och ett lyft för handlaren.
Med två etableringar i ryggen och en tredje på väg, vill arkitektfirman Semrén & Månsson bort från standardlådorna och satsar mot vad man själva kallar för framtidens livsmedelsbutiker.
Nina Jelver, Säkerhetschef på Svensk Handel
Nina är säkerhetschef på branchorganisationen Svensk Handel. I rollen som säkerhetschef stöttar hon tillsammans med sina kollegor dagligen företagare som utsatts för brott, såväl fysiska som digitala. Nina är utbildad kriminolog och har en bakgrund inom Polisen där hon arbetat som analytiker på Nationellt bedrägericenter. Lyssna på Nina som tillsammans med andra branschexperter pratar Säkerhet utifrån vårt tema Framtidens matbutik.
Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje på Coop Butiker och Stormarknader
Henrik är i grunden kock med lång erfarenhet från både restaurang och dagligvaruhandel. Han kommer närmast från en tjänst som kökschef på Ica Kvantum Liljeholmen. I sin roll som Butikscoach matglädje på Coop Butiker och Stormarknader har Henrik i uppdrag att enligt Coops matmarknadskoncept med fokus på matglädje, kundmöte och inspiration utveckla butikernas arbete med sina manuella punkter som exempelvis delikatessdiskar, måltidslösningar och färdigmatstillverkning. Lyssna på Henrik som tillsammans med andra branschexperter diskuterar restaurang i butik.
Linda Pimmeshofer, Founder på Change Retail
Efter att ha tillbringat 20 år inom mjukvaruindustrin, anser Linda att tiden aldrig har varit mer spännande och utmanande i skärningspunkten mellan detaljhandel och teknik. Hon spenderar sina dagar med att inspirera till möjligheterna och stödja återförsäljare på förändringsresan. Men också inom start-up- och partnergemenskapen för att hitta nya samarbeten med branschen och tillsammans driva detaljhandeln mot framtiden. Linda följer tesen att digitalisering inte bara handlar om automatisering utan att använda intelligens i varje process, börjande med kundinsikter för att kunna fatta rätt beslut i varje steg av verksamheten och behandla kunden på ett personligt och relevant sätt i varje kontaktpunkt. Det är den enda vägen framåt om man vill vara lönsam och hållbar.
Markus Wahlgren, Stormarknadschef på Stora Coop Visby
Markus är en fyrabarnspappa från Gotland som lär bo kvar där livet ut.
Han har jobbat 30 år i dagligvarubranschen i alla block från Ica, Axfood till Coop. Sedan 6 år tillbaka är Markus Stormarknadschef på Stora Coop Visby och brinner mest för innovation, hållbarhet och kunder.
Lyssna på Markus som tillsammans med Linda och Jorge resonerar runt AI och AI betydelse för dagligvarubranschen.
Andreas Furu, CCO på Gordon
Andreas är Chief Commercial Officer för Gordon, som är specialiserat på temperaturkontrollerade leveranser.
Gordon har idag verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt en SaaS-plattform med kunder på den europeiska marknaden.
Bland kunderna finns dagligvaruhandlare, mealkitföretag, livsmedelsproducenter och apotek.
På Dagligvarudagen pratar Andreas om hur man kan uppnå kostnadseffektivitet och förbättra kunderbjudandet inom e-handel med dagligvaror.
My Nilsson, Säljchef E-handel, Coop Butiker & Stormarknader
My började sommaren 2020 sin resa inom dagligvaruhandel, på Mathem i Stockholm. Där arbetade hon som koordinator med ansvar över hela varumottagningen. De jobbade enbart på lager där My styrde driften på kolonial, kylt, frukt och frys. Att hamna inom handels var egentligen en slump, då hon tidigare kommer från restaurangbranschen samt drivit eget företag. My fastnade för E-handel och efter flytt till Uppsala, sökte hon sig vidare till Coop och nya utmaningar. My började som försäljningsledare på Stora Coop Boländerna och var med och startade upp E-handeln i Uppsala. De plockar både i butik tillsammans med de fysiska kunderna, men också på lager i butiken. Nu är de CBS tredje största E-handel där My som säljchef driver ett team på 50 personer. De erbjuder hämta i butik samt hemkörning till Uppsala, Norra Stockholm, Enköping och Norrtälje.
Jocke Cleryd, Tiveds Lanthandel - vinnare Årets Butiksrestaurang 2023
Jag heter Jocke Cleryd och har tillsammans med min fru Mia drivit den drygt hundraåriga lanthandeln i Tiveden sedan 2017. Vi insåg snart at vi behövde fler ben att stå på och ett år senare öppnade vi ”Luripompa”, en skogig restaurang som ska kännas som att hänga i någons trädgård. Maten är enkel men bra, vi serverar nästan bara sånt man kan äta med händerna. Surdegspizzor och våra egna hamburgare med wagyu/SRB-färs från Aspa Gård. Lokalt och jättebra! Luripompa blev en jättesuccé, mycket större än vi vågat hoppas på. På somrarna har vi runt 20 anställda bara i Tiveden. Förra året öppnade vi en till Luripompa i Karlsborg, trots att regnet öste ned i sexveckor så gick det finfint, karlsborgarna är lika glada som vi över att vi har öppnat där.
Jorge Castro, Growth Marketing Sweden
Jorge Castro, vinnare av utmärkelsen Årets marknadsförare i Sverige, är internationell finalist och för närvarande i finalen för European Search Awards. Castro driver byrån Growth Marketing, som specialiserar sig på sökmotoroptimering. Jorge har skrivit två böcker och är medlem i ledningsgruppen för en yrkeshögskola som utbildar framtidens marknadsförare. Han är även en flitig talare och gäst i några av Sveriges största poddar inom e-handel. Hur kan framtida SEO, med hjälp av AI, göra matvaruhandeln smartare?
Sofie Karlsson, Innovation Manager & Method lead, ICAx & New Business på Ica-gruppen
Sofie har 10+ års erfarenhet av innovationsarbete och de senaste åren med fokus på retail. Hon jobbar just nu med flera olika AI-initiativ för Ica-gruppen kopplat till allt från hållbarhet till interaktion med data.
Martin Matteusson, Handlare, Maxi Ica Stormarknad, Boglundsängen Örebro
Martin har varit delägare av Maxi Ica Stormarknad sedan år 2000 och Vd sen 2004.
Butiken byggdes ut och konverterade från Ica Kvantum till Maxi 2007 och har en omsättning på ca 790 miljoner och ca 200 medarbetare. Martin kommer sitta i panelen för Säkerhet och prata om säkerheten i butik.
Jan Bertoft, Projektledare för Projekt Kärnaffären på Sveriges Konsumenter
Under projektet som Sveriges Konsumenter döpt till ”Kärn-affären” har man efter en dialog med representanter från Ica, Coop, Hemköp och Lidl tagit fram ett förslag på ett mer hållbart kundvarv. I den hypotetiska butiken är ingång och utgång placerade vid samma ställe där man kan gå ett kort kundvarv för att handla nyttiga och hållbart producerade basvaror. Kundvarvet går runt ett torg där man erbjuds inspiration. Från torget finns det flera gångar. Lyssna på Jan som tillsammans med andra branschexperter resonerar runt hur framtidens fysiska matbutiker kommer att se ut.
Tobias Vinblad, Försäljningschef på Intrx
Tobias är försäljningschef på Intrx som är inredningsleverantör
till detaljhandeln, restaurang och offentlig miljö. Tobias har varit i branschen i 20 år i olika roller och följt och varit med i dagligvarubutikernas utveckling med på nära håll. Lyssna på Tobias som tillsammans med andra branschexperter resonerar runt hur framtidens fysiska matbutik kommer att se ut.
Nils Bohlin, Handlarutveckling @ ICA-handlarnas Förbund
Nils jobbar med Handlarutveckling och lokal samhällspåverkan på ICA Handlarnas Förbund. Han brinner för lokalt entreprenörskap och intresserar sig för det mesta som rör förutsättningar för lokalt företagande. Nils har mer än 20 års erfarenhet som analytiker och konsult inom detaljhandeln och driver även nyhetsbrevet Retail Thoughts via LinkedIn samt retailshowen Butikssnack med Alex Baker från Nordic Retail Hub.
Pär Bygdeson, Vd på Livsmedelshandlarna
Pär Bygdeson är sedan 2008 vd på Livsmedelshandlarna, en branschorganisation för den privatägda dagligvaruhandeln. Föreningen arbetar med näringspolitik, och branschgemensamma frågor samt ger ut en medlemstidning och arrangerar studieresor.