Fri Köpenskap är dagligvaruhandelns oberoende B2B-tidning som bevakat branschen sedan 1943. I Fri Köpenskap bevakas, granskas, analyseras och debatteras allt viktigt som händer inom dagligvarubranschen. Läsarna är handlare och anställda i butiker samt beslutsfattare hos kedjorna, handelns organisationer, livsmedelsföretagen och grossisterna.
Tidningen Fri Köpenskap utkommer med omkring 30 utgåvor per år. På nätet når vi cirka 12 000 unika användare i veckan rakt in i målgruppen. Digitalt jobbar vi i nära samarbete med vår systersajt Food Supply. Nyhetsbrev med hög öppningsfrekvens skickas ut alla vardagar till närmare 9 500 mottagare. Fri Köpenskap är också arrangör av årets största och viktigaste branschevent, Dagligvarugalan.
Teamet på Fri Köpenskap. Från vänster: Caroline Magnéli Holm, Projektledare event, Mona Johansson, Redaktionell chef, Jan Ahmadi, Reporter, Max Sundqvist, Mediechef, Joachim Björk, Redaktionssekreterare, Johan Croon, Reporter, Hans Roos af Hjelmsäter, Key Account Manager och Mattias Larsson, Reporter.
Foto: Evis Renander
På Dagligvarugalan belönas branschens alla hjältar som i det tysta ser till att den svenska livsmedelsförsörjningen fungerar och att konsumenterna både inspireras till stordåd i köket och vid middagsbordet.
Galan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister så småningom utses i 20 kategorier. Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.
2024 delar vi ut 19 priser på Dagligvarugalan Stockholm och 2 priser i Dagligvarugalans namn på vårt event Dagligvarudagen Svealand som arrangerades i Örebro den 17 september. Dagligvarudagen arrangerades även i Umeå den 3 september och i Malmö den 8 oktober.
Dagligvarugalan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap för 16:e årets i rad och återigen ses vi i Stockholms stadshus den 14 november för att fira branschens alla fina butiker, medarbetare och leverantörer. Kvällen bjuder på en trerättersmiddag med underhållning och prisutdelning samt efterfest i Gyllene Salen.
Dagligvarudagarna är eftermiddagsevent som arrangeras i tre städer från norr till söder. Vi börjar i Norrland den 2 september, fortsätter till Svealand, Stockholm den 17 september (under Nordic Grocery Store Expo) och avslutar någonstans i Götaland den 7 oktober.
Programmet består av två delar. Första delen varvar vi talare från branschen med panelsamtal inom ämnen som är aktuella för dagligvaruhandeln. Andra delen består av prisutdelning i våra regionfinaler.
2024 delade vi ut regionpriser i sex av våra kategorier på Dagligvarugalan; Årets Butik, Årets Fiskavdelning, Årets Frukt- & grönt – svenskodlat, Årets Dryckesbutik,
Årets Mejeri- & juiceavdelning och Årets Delidisk. Vi delade också ut två priser i Dagligvarugalans namn; Årets Äggavdelning och Årets Hemmakontor.