DK

SE

Läs mer om kategorierna och nominera nedan

Årets Butik presenteras av Strongpoint 

Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik ska ha funnits i minst två år och vara en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • ­Matglädje och köpupplevelse
  • Tillväxtorientering
  • Innovationsgrad
  • Drift och helhet
  • Hållbarhet
  • Butikens roll på sin marknad

Jury 

Magnus Rosén  (Strongpoint) , Johan Kaij (Retailstrateg/Grundare, Circel), Joakim Bengtsson (ansvarig för Mat & Närmarknad, Ica), Johan Dahl (Affärsutvecklingschef, Hemköp), Magnus Wåhlander (Vd, Coop Mitt), Frida Åkerlund (Partner, COO, Retail Academics).

Juryordförande Mona Johansson (Chefredaktör, Fri Köpenskap)

Årets Brödavdelning presenteras av Polfärskt 

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal. Kunskap – Engagemang – Servicegrad – Kundorienterad
  • Sortiment. Kundanpassat – Mångfald – Nytänkande – Säsong – Trender
  • Lönsamhet. Hylloptimering – Inspirerande säljande exponeringar – Uppföljning
  • Visualisering av brödavdelningen. Presentation av helheten – Kommunikation – Inspiration – Upplevelse
  • Samarbete. Med externa leverantörer – Utveckling i avdelningen – Mål
  • Hållbarhet. Aktivt minska matsvinnet i brödavdelningen

Jury 

Kerstin Landeblad (Brand Manager, Lantmännen Unibake), Martin Lundell (VD, Sveriges bagare & konditorer AB), Henrik Trahn (Trade Marketing Manager, Polarbröd), Hilda Björkman (Marknadsdirektör, Fazer Bageri), Max Sundqvist (Säljchef, Fri Köpenskap).

Juryordförande Henri Ackman (Chef Butiksutveckling, Polfärskt Bröd AB).

Fernando Di Lucas Hederspris

Vinnaren av Fernando Di Lucas hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att lyfta medelhavsmaten ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivoljan i centrum, mycket grönsaker och baljväxter, främjar folkhälsan samtidigt som smakerna är fantastiska. För att vinna priset ska man ge inspiration till en hälsosammare livsstil och genom kommunikation och exponeringar hjälpa kunderna att göra kloka och medvetna val utifrån medelhavsmatens breda smakpalett. Ett samhällsengagemang utanför kärnverksamheten är premierande.

Advisery Board

Måns Falk (Chef Accademia Di Luca, Di Luca & Di Luca), Fernando Di Luca (Grundare, Di Luca & Di Luca), Mai-Lis Hellenius (Professor, Karolinska institutet), Johan Dahl, (säljkårschef, Di Luca & Di Luca), Magnus Ekerhov (Försäljningschef, Di Luca & Di Luca).

Skicka din nominering till inspiration@diluca.se

Årets hembakningsbutik presenteras av Dr Oetker 

Bakning är matglädje och bidrar till bättre mental hälsa. Varannan svensk vill baka oftare och hembakningsingredienser höjer snittet på en varukorg. Ändå är det ofta ett eftersatt område i butiken.

Vinnaren av Årets hembakningsbutik ska:

  • Öka försäljningen av produkter för hembakning, vilket bidrar till högre lönsamt för hela butiken.
  • Jobba aktivt med exponeringar, särskilt kring högtiderna för hembakning.
  • Förstå värdet av en inspirerande butiksmiljö som är enkel att hitta i och skapar bakglädje hos kunderna.
  • Ha engagerad personal med hög kompetens på området

Jury 

Fredrik Gahm (Marketing Manager, Dr. Oetker), Addi Runolfsdottir (Branschexpert, Senior Retail Consultant), Magnus Hård (VD, Habermax), Björn Salomonsson (Retailbjörnen AB), Hilda Kirkhoff (Vinnare Hela Sverige Bakar 2020).

Juryordförande Mona Johansson (Chefsredaktör, Fri Köpenskap). 

Årets E-handlare presenteras av Gordon 

Årets e-handlare ligger i framkant och driver en framgångsrik och effektiv e-handel med dagligvaror som bidrar till att skapa lönsamhet, förhöja köpupplevelsen och driva utvecklingen av e-handlad mat framåt.

Juryn bedömer följande kriterier:

  • Hur e-handeln bidrar till att skapa ökad försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet.
  • Hur e-handeln påverkar lönsamheten för butiken/företaget.
  • Kundupplevelse; webbshop, kunderbjudande, sortiment, kommunikation, leveransupplevelse, kvalitet.
  • Effektiv logistikhantering; plock av ordrar, leveransalternativ, hållbarhet, arbetsmiljö.
  • Marknadsföring; hur e-handeln skapar ökad räckvidd, genomsyrar företagets kanaler och bidrar till en komplett kundupplevelse.
  • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla e-handelserbjudandet.
  • Hur man har anpassat e-handeln efter det förändrade marknadsläget.

Jury 

Peter Muld (Chief Strategy & Digital Officer, ICA Sverige), Nic Staeger (CCO/Författare, Staeger Consulting), Frida Ridderstolpe (E-handelschef, Axfood), Niklas Zeitlin (Chef E-handel & B2B Coop i Sverige), Joachim Björk (Redaktion, Fri Köpenskap).

Juryordförande Ali Ghoce (CEO, Gordon).

Årets Delidisk presenteras av Boncena

En delidisk är mer än bara en avdelning i butiken – den är en destination! Med passionerade, engagerade och kunniga medarbetare skapas en helhetsupplevelse som lyfter både vardag och fest. Delidisken spelar en avgörande roll i kundens butiksval och bidrar till att skapa en inspirerande matupplevelse. Är ni, eller känner ni till, en delidisk som förtjänar att vinna? Nominera nu!

Vad menas med en delidisk?

Det inkluderar manuell kött- och chark, ost, färdigmat, kringprodukter/sambandsvaror tillhörande delipackade produkter samt halvmanuella deliytan.

JURYN BEDÖMER SÄRSKILT UTIFRÅN FÖLJANDE KRITERIER:

  • Atmosfär & kundkommunikation – En delidisk som lyfter fram sina produkter på ett inspirerande sätt, guidar kunderna till bra val och bjuder in till nya smakupplevelser.
  • Sortiment – Vågar satsa på ett utbud som inspirerar, utmanar och utvecklar den kulinariska kundresan.
  • Kundbemötande vid disken – Engagerad och kunnig personal som skapar en välkomnande upplevelse.
  • Helhetsupplevelse & wow-faktor – Vad gör att just er delidisk sticker ut och får kunderna att komma tillbaka?

Har ni det som krävs? Skicka in er nominering idag!

Jury 

Anton Nakic (VD / CEO, Bon Cena), Staffan Fri (Purchasing Manager, ATRIA), Lennart Wallander (COT, Food & Friends), Martin Åberg (VD och konsult, Gourmet & Design), Anna Östlund (Kategorichef Pålägg & Delichark, ICA), Albert Kubaka (Inköpschef Deli, Coop), Marie Vestin Gundelach (Assisterande Kategorichef Deli, Dagab).

Juryordförande Max Sundqvist (Fri Köpenskap)

Årets Ostavdelning presenteras av Allerum, President och Galbani

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ostavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

•  Kundanpassa sortiment

•  Öka ordinarieförsäljningen

•  Inspirera avdelningen /kategorin

•  Nytänkande i sortiment/exponering/planering

•  Hög servicegrad med kunden i centrum

•  Engagerad ostpersonal med egna initiativ

•  Maximera kampanjförsäljningen

Jury 

Sara Björk (Category Manager Cheese,Skånemejerier),  Lisa Nilsson (Vinnare Årets Ostavdelning 2024, Ica Kvantum Kungsbacka), Lennart Jönsson (Senior Advisor/Partner, Gordios).

Juryordförande Max Sundqvist (Fri Köpenskap).

Årets Kassazon presenteras av AWAL Elbe

Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs­känsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

•  Medvetenhet om kassalinjens betydelse för butikens lönsamhet

•  Sortiment och utbud i kassalinjen

•  Inspirerande – lockar till merköp

•  Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet

•  Högt engagemang hos kassamedarbetarna

Jury 

Anders Larsson (Försäljningschef, Awal Concept AB), Lars Lindström (Försäljningschef, Instore Business), Jesse Issa (KAM, Haleon), Patrik Axen (Merchandising Manger Nordics, Mars), Anders Lindholm (Försäljningschef, Tidsam), Fredrik Lemke (Marketing | Business Development, Toms), Andreas Larsson (Category and Space Development Manager, Cloetta), Carl-Henrik Persson (Manager Range & Space, Coca-Cola).

Juryordförande Tobias Estlind (Key Account Manager, Fri Köpenskap).

Årets Ekoinsats presenteras av Urtekram och Kung Markatta

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och initiativ som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag som bidrar till branschens utveckling och får fler att upptäcka och välja ekologiska produkter. Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sitt ekologiska sortiment eller på annat sätt främjat den ekologiska utvecklingen?

Vinnaren använder framgångsrikt: Ett attraktivt ekologiskt sortiment och kommunikation av dess olika fördelar för att driva försäljning

Visar: Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologiska produkter.

Är: En förebild i att fortsätta att utveckla ekologiskt som varugrupp

Jury 

Rebecca Borg (Category Brand Manager Organic Food and Beauty, Midsona), Mikael Palmberg (Grundare/VD, Ekologiska Säljbolaget), Caroline Hellbacher (Marknadsutvecklare, Krav), Charlotte André (Vd, Organic Sweden), Lisbeth Erstrand (Strategisk rådgivare Shopper Marketing, Retail House), Mattis Bergquist (CEO, Only R).

Juryordförande Mattias Larsson (Reporter, Fri Köpenskap).

Årets Dryckesbutik presenteras av Coca-Cola

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som lyfter försäljningen av dryck i hela butiken, dvs i avdelning, kylar och på övrig yta. Butiken skall också lyckas skapa attraktiva måltidslösningar samt jobba aktivt med ett cirkulärt förpackningstänk.

Kriterier för att vinna

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck, med bättre utveckling än jämförbara butiker
  • Ett attraktivt och effektivt sortiment av dryck med rättmätig yta och placering i butik där fördelningen mellan olika dryckessortiment baseras på värde och lönsamhet
  • Inspirerande avdelning, extra säljplatser och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt

Jury 

Pernilla Barck (Associate Director Channel Development & Shopper Activation, Coca-Cola), Åsa Geremyr (Senior Adviser, Knowit), Fredrik Lundberg (Creative Director & Partner, Food & Friends), Johan Croon (Reporter, Fri Köpenskap).

Juryordförande Anne Hägglund (Consultant, Scandinavian Retail Center).

Årets Fiskavdelning presenteras av
Norges sjömatråd

Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan.

Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.

I bedömningen är följande områden viktiga:

  • Sortiment – Sortimentet är kundanpassat, inspirerande, trendigt och fångar årets säsonger. Både när det gäller vardag, helg, manuell hantering och packad sjömat i hyllan.
  • Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt med både svinn och sortiment.
  • Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.

Jury 

Charlotte Rapp (Manager Sverige, Norges Sjömatråd), Mette Gemzöe (Fiskbranschens Riksförbund), Niclas Frejd (Kategorichef Färskvaror Produktion, Dagab), Daphne Perlmutter (Produktutvecklare Fisk, Coop Sverige), Anton Langé (Kategorichef Färsk fisk, skaldjur, sill, kaviar, caviar, Ica Gruppen).

Juryordförande Joachim Björk (Redaktion, Fri Köpenskap).

Årets Mejeri- & Juiceavdelning presenteras av Skånemejerier

Vinnaren av Årets Mejeri- & Juiceavdelning ska vara en butik som inspirerar sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i hela avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde. Butiken ska aktivt jobba med sortiment, enkel kundnavigering och effektiva kampanjer som höjer kundvärdet, lockar till nytänkande och merköp hos konsument och därigenom stärker butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

•  Kundanpassat och inspirerande sortiment – För att kunna möta kundernas behov och inspirera till att prova nya produkter

•  Öka ordinarieförsäljningen – Som också driver ökade marginaler och minskat svinn

•  Inspirerande avdelning/kategori – Som leder till ökade antal poster och snittköp per kund

•  Välstrukturerad avdelning med tydlig navigering – som förenklar och höjer kundupplevelsen

•  Med engagerad mejeripersonal och hög servicegrad sätts kunden i centrum

•  På ett framgångsrikt sätt ökar man både ordinarie- och kampanjförsäljning med positiv tillväxt på marginalkronan

Jury 

Jörgen Hansen (Category & Trade Manager, Skånemejerier), Anders Eriksson (Handlare, ICA Kvantum Vellinge),  Richard Sverkersten (Strategy and Account Director, AB Scandinvian Retail Center), Christina Möller (Fil dr HC, Osec Matstudio).

Juryordförande Max Sundqvist (Försäljningschef, Fri Köpenskap).

Årets Tidsskriftsbutik presenteras av Tidsam

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik skall vara en butik som med stort engagemang och affärskänsla skapat en framgångsrik tidningsavdelning som främjar både försäljning och läsandet.     

Priset har instiftat för att stimulera:

  • Tidskriftsförsäljning i butik.
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelning och tidskrifter som kategori i butik.
  • Innovativa aktiviteter som gör tidskrifter till en stor shoppingglädje för konsumenten.

Jury 

Anders Lindholm (Försäljningschef, Tidsam), Kerstin Neld (VD, Sveriges Tidskrifter), Ina Bergqvist (Intäktschef magasin lösnummer / Kommersiell teamchef lösnummer, Expressen Lifestyle), Patrik Thulin (CEO, Retail Academics).

Juryordförande Johan Croon (Reporter, Fri Köpenskap).

Årets Äggavdelning presenteras av
Svenska Ägg

Med nytänkande och stort engagemang arbetar butiken målinriktat för att öka butikens försäljning av ägg. Genom ett tydligt fokus på äggets mervärden, inspirerar och utbildar butiken sina kunder att öka sin konsumtion av Världens smartaste livsmedel – ägget.

Exempel på aktiviteter som butiken kan/bör genomföra:

  • Engagera och utbilda mejeri- och färskvaruansvarig
  • Nytänkande i sortiment, exponering, inredning och kategorisering
  • Utbilda konsumenten i äggets hälsofördelar
  • Inspirera och informera om ägget som kökets viktigaste råvara
  • Jobba med att locka shoppern till merköp

Jury 

Marie Lönneskog Hogstadius (verksamhetsledare, Svenska Ägg), Piere Nordin (Valio), Martin Moström (VD och strategic adviser, Retail House).

Juryordförande Jan Ahmadi (Reporter, Fri Köpenskap). 

Årets Medarbetare presenteras av Higher

Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
  • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
  • Gjort insatser utöver det vanliga

Jury 

Ann Hennicks (HR chef , ICA), Charlotte Welin Zetterlund (HR chef, Hemköp), Helena Erlingsjö (HR Direktör, Lidl Sverige), Caroline Wallin (HR Chef, Coop Östra), Helena Holmqvist (HR Chef, Citygross), Peter Erikson, (Higher).

Juryordförande Mona Johansson (Chefsredaktör, Fri Köpenskap). 

Årets Hemmakontor presenteras av Pilot

– Delas ut på Dagligvarudagen Svealand under Nordic Grocery Store Expo

Vinnaren ska vara en butik som har insett den ökande betydelsen för hemmakontoret i dagligvaruhandeln och den som genom engagemang & affärskänsla skapat en säljande kategori i sin butik.”

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Rätt sortimentmix i kategorin
  • Avdelningen lockar till merköp
  • Snygg och inspirerande avdelning
  • Engagerad personal

Jury 

Peter Karlsson (NORDIC KAM, Pilot), Martin Moström (VD och strategic adviser, Retail House), Tobias Estlind (Key Account Manager).

Juryordförande Jan-Olof Vegholm (VD, Pilot).

Årets Frukt- & Grönt avdelning presenteras
av Ewerman

Årets Frukt- och gröntavdelning – tilldelas den butik som med ett tydligt fokus på högkvalitativa råvaror sätter smak i centrum. Genom att kombinera smak och kvalitet underlättar butiken för konsumenten att upptäcka nya favoriter, samtidigt som de skapar värde i varje köp.

Butiken tänker nytt, och visar hur frukt och grönt kan konkurrera med fredagssnackset.

Det är en lönsam avdelning som utvecklar kategorin och sätter standarden genom kreativa exponeringar och genom att lyfta fram produkter i säsong.

Resultatet är en inspirerande helhet där smak och kvalité inte bara är ett löfte – det är en upplevelse.

I bedömningen är följande områden viktiga:

  1. Skapar mervärde för konsumenten där  smak och upplevelse är viktigt
  2. Fokuserar på att inspirera konsumenten till att testa nytt.
  3. Lyfter fram produkter i rätt säsong med kreativa exponeringar

Jury 

Robin Ärlebring, (Business developer, Ewerman), Nils Thott, (Commercial Director, CatMan Solution), Ola Dolck, (Managing Director, SRC),            

Juryordförande Mattias Larsson, Reporter, Fri Köpenskap    

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats. Genom att använda vår webbplats accepterar du cookies. Läs mer