Moderator Daniel Mensch, Sustainable Fashion Academy.
09.05 – 09.25
The State of Fashion: Strategier för tillväxt i osäkra tider
Gabrielle Johansen – Associate Partner, McKinsey
Den årliga rapporten ”The State of Fashion” ges ut av McKinsey & Company och The Business of Fashion. Rapporten bygger på en omfattande analys av den globala modemarknaden. Hur påverkar konsumentbeteenden och trender branschaktörer världen över – och vilka blir framgångsfaktorerna för svenska bolag 2025?
09.25 – 09.45
A collaborative approach to circular fashion: From concept to reality
Mirela Slowik – Category Leader, ISKO
Daniel Granberg – Global Sustainability Director, GANT
Daniel Mensch – Moderator, Sustainable Fashion Academy
This topic explores the fashion industry’s shift to a circular model, emphasizing the vital role of brand-supplier collaboration in sustainable innovation. It will showcase how Isko’s expertise supports brands like Gant in creating collections aligned with circular fashion principles, addressing the challenges and opportunities of implementing circularity from sourcing to design.
09.45 – 10.05
Skandinavisk minimalism på export
Elin Alemdar – Grundare, designer & vd, Stylein
Mer än 20 år efter lanseringen tar Stylein på allvar internationella kliv. Här berättar grundaren, designern och vd:n Elin Alemdar om varumärkets strategi för att slå sig in på den internationella modescenen.
10.05 – 10.25
How to solve fashion’s data challenges
Daniel Di Bendetto – Regional Director of EuroNorth, Centric Software
Scalable innovations in software and data will be crucial to transformation. But how do we implement them? And how do fashion brands tackle their mounting data challenge?
Daniel Di Bendetto will share valuable insights on how scalable innovations in software and data will be crucial for transformation in the retail industry and how fashion brands should tackle their data challenges.
10.25 – 10.45
Fika och nätverksmingel
10.45 – 10.55
Thermore- Between tradition and innovation
Andrea Ingrosso – Sales supervisor, Thermore
Denna presentation kommer att utforska Thermores resa till att bli ett av de första ingrediensvarumärkena i världen. Resan tar dig tillbaka till 1972, då Thermore grundades i hjärtat av Milano. Vi kommer sedan att utforska de värderingar som gjorde Thermore till en pionjär inom hållbar utveckling av innovativa isoleringsprodukter, de utmaningar vi stött på under vår globala expansion och de lokala lösningar som implementerats för att övervinna dem. Slutligen analyserar vi Thermores strategi: på Thermore tror vi på att bygga långvariga samarbeten, främja partnerskap som sträcker sig bortom försäljning och bidrar till gemensamma mål för hållbarhet, tillväxt och innovation.
10.55 – 11.10
Så stoppar du piratkopior och varumärkeskapning
Fredrik Ljungman – Senior Advisor, Abion
I modeindustrin, där varumärken bygger på unika idéer och design, är hotet om förfalskningar och intrång en ständig utmaning – särskilt på digitala marknadsplatser. I denna presentation kommer Abion att ge insikter i hur modevarumärken kan skydda sina immateriella tillgångar och sitt rykte, både offline och online. Vi kommer att diskutera hur varumärken kan skydda sig mot intrång på digitala plattformar och använda teknologidrivna lösningar för att säkerställa sina rättigheter. Genom konkreta exempel kommer vi att belysa hur varumärkesskydd kan anpassas för en global och digital marknad.
11.10 – 11.20
Din framtid - världens chans
Christian Lundell – Vd, Nordiska Textilakademin
För att klara affären krävs idag mer än tidigare. Men vad krävs? Och vad är framtidens skills för en lyckad affär?
11.20 – 11.30
Från lokalt till globalt: Att hantera prissättningsutmaningar i modeindustrin
Stefan Ekström konsult, Implity & Ulf Avrin, managing director Europe, PHG
Att expandera från lokala marknader till den globala scenen innebär komplexa prissättningsutmaningar. Till exempel att navigera genom valutafluktuationer, hantera olika ekonomiska förutsättningar, förstå skiftande konsumentförväntningar och bemästra konkurrensen. Denna session ger viktiga insikter för att definiera en prissättningsstrategi,
11.30 – 11.50
Fyra hörnstenar från Lager 157:s framgångsformel för att lyckas internationellt
Stefan Palm grundare & vd, Lager 157
Lager 157:s resa började i Gällstad för 25 år sedan. I dag består kedjan av 80 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark och omsätter över 2 miljarder kronor. Nu tar bolaget steget att expandera utanför Norden med en kommande lansering i Tyskland. Här delar Lager 157:s grundare och vd, Stefan Palm, med sig av bolagets framgångsformel för internationell tillväxt.
11.50 – 12.05
Insikter från e-handel: från bekvämlighet till känslomässigt engagemang
Morten Grubak – VP Creative Direction, Zalando
Hur kan innehåll, storytelling och handel förenas för att skapa en rikare modeupplevelse och engagerade konsumenter? Morten Grubak delger hur Zalando kombinerar dessa element för en shoppingupplevelse som går bortom traditionella detaljhandelsmetoder. Du får ta del av insikter om hur e-handelsbolaget driver en sömlös och banbrytande strategi som omformar modeupplevelsen bortom konventionella normer.
12.05 – 12.25
How to impact and maintain presence in the luxury global market
Ida Petersson – Konsult & grundare, Good Eggs Agency
Ida Petersson will cover three areas in the presentation:
What is key to stand out in an international market
How to communicate with buyers
What to consider in building and maintaining a business
12.25 – 12.40
Panelsamtal: Svenskt mode på export
John-Jamal Gille, ASFB
Christian Lundell, Nordiska Textilakademin
Asli Sungur, Business Sweden
Ida Petersson, Good Eggs Agency
Daniel Di Benedetto, Centric Software
12.40
Summering & lunch
Konferensen avslutas med lunch och nätverksmingel. Stanna gärna kvar och mingla med dina branschkollegor.
Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen på vår webbplats. Genom att använda vår webbplats accepterar du cookies. Läs mer